måndag 18 november 2013

Kapitel 24 - Klart!

 Kapitel 24

Jonas har ont, han känner hur det värker i varenda kroppsdel i han kropp. Han tittar upp och ser en personen som står bredvid honom, han ser direkt att det inte är Gabriel utan någon som han inte vet vem det är. Den främmande mannen sträcker Jonas handen och drar upp honom ur den iskalla snödrivan.
Hejsan, mitt namn är Karl och jag bor här i detta huset och när jag hörde dånet så sprang jag ut så fort jag kunde, jag trodde först att det var något djur som sprungit rakt in i snödrivan utan att se sig för.
Tack så mycket för hjälpen, mitt namn är Jonas och jag kommer från Enehanda. Jag rymde för några veckor sedan med Gabriel för att han skulle befrias.
Ursäkta men vad är befrias?
Det är döden, du får en injektion och somnar in. Gabriel skulle befrias eftersom att han inte sover om nätterna på nybarnscentret.
Men herregud, ska ett barn behöva dö för att han sover dåligt på nätterna? Det låter ju fruktansvärt.
Ja det är fruktansvärt och det var därför vi rymde, men var är Gabriel?
Du kan vara lugn, han sitter där inne och värmer sig framför brasan med varm choklad.
Värme, det var längesedan jag fick känna av det.
Men kom nu så går vi in och värme oss.

Precis som Karl hade sagt så satt Gabriel framför brasan inne i huset med en stor fluffig filt runt sig. Jonas springer fram till Gabriel och kramar om honom, Gabriel är så varm och han är glad och Jonas ser på honom att han mår bra igen. Själv fryser Jonas fortfarande jättemycket och han har fruktansvärt ont i varenda kroppsdel. Karl upptäcker att Jonas knä blöder lite grann och frågar då Jonas om vad som hänt.
Jag och Gabriel cyklade omkull och då skrapades mitt knä upp och förmodligen gick såret upp nu igen när vi åkte rakt in i snödrivan.
Det där ser inte så bra ut så jag tror vi får ta och rengöra det.
Jonas sätter sig bredvid Gabriel, kryper in under den varma filten.
Jonas, Jonas! Du måste smaka på min varma choklad som jag fick av tanten där borta.
Han kan göra det sedan Gabriel, först ska vi tvätta rent hans sår.

Jonas och Karl går iväg till badrummet och där inne får Jonas sätta sig på den kalla toalettstolen och där får han sitt sår rengjort. Det gör ont och det svider riktigt mycket. Karl lägger om det med bandage och hämtar sedan några kläder som Jonas tar på sig. När Jonas kommer tillbaka till vardagsrummet så springer Gabriel runt i rummet och Jonas ser direkt att Gabriel stormtrivs här. Och det är tur för under toalettbesöket så kom Karls fru Johanna in och frågade om de ville stanna ett tag eller om de var tvungna att fara vidare. Jonas hade då svarat Johanna att de inte har någonstans att fara vidare och heller ingenstans att bo. Så nu var detta Jonas och Gabriels nya familj. Det var här de skulle få växa upp ihop som bröder, här i Annorstädes skulle de få växa upp med en helt underbar familj. Här finns alla minnen precis som Jonas hade önskat. Allting var helt perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar