torsdag 14 november 2013

Reflekterande text - Utkast

Reflekterande text

Boken får mig att tänka på hur vårt liv skulle se ut om världen hade sett ut sådan. Inga färger, inga känslor, en massa regler och att du inte skulle få bo ihop med din ”riktiga” mamma. Enligt mig hade det varit hemskt eftersom att jag älskar färger och känslor är helt underbart, att bara känna glädjen av något är helt fantastiskt.

Jag tycker att Enehanda liknar Gotland till en viss del eftersom att på Gotland är det väldigt platt, finns inga berg endast små kullar, men annars ser jag ingen liknelse mellan Enehanda och någon annan plats i Sverige eller i världen.

Jag tror att författaren har tänkt sig att boken utspelar sig i framtiden, eftersom att det finns så många minnen som beskriver om hur det är vi lever idag och därför tror jag det boken utspelar sig i framtiden. Jag tycker även att författaren hade kunnat förklara i början av boken vad som menades med befrielse och annorstädes, för då hade det varit mycket enklare att förstå vad som händer i boken.

Budskapet med boken enligt mig är att man ska uppskatta det man har och inte gnälla över saker eftersom att det kan försvinna innan du vet ordet av det. Man ska även lära sig att uppskata sin familjs hjälp eftersom att även dem kan försvinna från ditt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar